אלול והביינישים מתחילים ת'ישיבות? לא מעניין! יעל גרוזמן אספה עבורכן עצות לבנות מדרשה שבינה יתירה ניתנה בהן.

כל הביינישים המתחילים – מתחילים באותה דרך. כל מדרשיסטית מתחילה – מתחילה בדרכה שלה. אולי לא. בכל מקרה, אחרי שהביינישים קיבלו את המגיע להם, הכנו במיוחד בשבילכן, בנות המדרשה, טיפים ותזכורות שאולי כדאי לעבור עליהן לפני שמתחילים. המערכת, כמובן, לא לוקחת שום אחריות על העצות ולכל עצה וטיפ יש גם צד שני, וחשוב להתחשב בהקשר ובלה בלה בלה וגם מותר לטעות. יאללה.

את העצות כמובן לקחנו מהקבוצה המגזרית הכי לוהטת "כל הקושיות נכונות", שיש המכנים אותה אפילו "המדרשה של הפייסבוק" (הרגע אנחנו כינינו אותה ככה, בסדר?) אז בכלל.

תשקיעי בשיטה

דפנה ויס ארמן מוסרת: לא מומלץ ללמוד מדפי מקורות מצולמים. לא רק בגלל הרס כדור הארץ (אם כי זו סיבה טובה כשלעצמה), אלא גם בגלל שכך נראה שכול הלימוד הוא אקראי ומפוזר. יהיו מלמדים/ות שיחלקו דפים, ונכון שאפשר לסדר אותם בקלסר ודפדפת, אבל אם אפשר לפתוח ספר זה עדיף, גם כי תרגול חושי באמצעות ספרים עוזר לפתוח ולמצוא בעצמך גם אח"כ, וגם כי חווית הלימוד משתנה.

טיפ נוסף שיעזור ללימוד הוא לכתוב לעצמך כול מילה חדשה שלמדת בארמית, כול מושג חדש או לא ברור, ראשי תיבות, המלצות לספרים וכו' (וכו' זה קיצור של וכולי. תרשמו) מומלץ מאד גם לברר ביחס לכל דמות שנפגשים איתה לאיזו תקופה שייכת – תנא, אמורא, ראשון, אחרון.

ואחרי שהבנתן איך ללמוד, דפנה מוסיפה רעיון מה כדאי ללמוד- חפשו מנהג משפחתי מוזר וחקרו אותו לעומק [לא כולם מרביצים עם בצל ירוק בפסח ומעניין למה אצלכם אבא מאד מקפיד על זה].

ברוכה הבאה למדרשה | תמונה: giphy.com

תשאלו, ואז תשאלו על השאלה

גל ארמון מציעה לכן לשאול שאלות: הרבה פעמים באוניברסיטה אומרים שבחורות מדברות פחות בשיעור. במדרשה זה פחות מורגש, כי יותר נוח בסביבה ביתית, אבל עדיין יש חברות שקשה להן לשאול בקול באמצע שיעור. זאת גם הזדמנות לעבור על החלק האישיותי הזה, וגם אין ספק שלשאול בשיעור משמעותי להבנה ולקשב. לא לפחד! וכמובן לזכור: חשוב לשאול, אבל זה לא אומר שתמיד תקבלי מיד תשובה מספקת. זה בסדר.

גל מציעה לך גם לכתוב לעצמך תוך כדי השיעור נקודות שעניינו אותך במיוחד ותרצי להעמיק בהן אחר כך, גם אם את לא אוהבת לסכם באופן כללי. טיפ חשוב נוסף מגל הוא לזכור שרבנים הם גברים, שזה אומר לא להישאר עם גבר זר לבד בחדר, כן, דיני ייחוד חלים גם על רבנים. בהקשר הזה אמונה לוי מוסיפה: לא להגיע למצב של הערצה עיוורת, לא ליצור קשר מיוחד מידי… ואם את עוד מבררת, אמונה מציעה לבדוק מראש מה סגנון הבנות שמגיעות כדי לברר אם יש התאמה חברתית. זה לא רק בגלל החברותות – תחשבי שהדייטים הלא מוצלחים של חברה שלך יהיו הדייטים הלא מוצלחים שלך קצת אח"כ.

"רוצה אולי להכיר אותי לחברה אחרת מהמדרשה?" | תמונה: giphy.com

תכירי את סוגי הלימוד

אסתר למפרט מזכירה שבקיאויות זאת השקעה מסוג אחר, מאד כדאית. אם את לא אוהבת חפשי חברה ותכניסו את זה למערכת- לפני מנחה, אחרי ארוחת צהריים, לפני קפה של סדר ערב. את יכולה ללמוד גם דברים שנראים לך מסובכים. קחי לעצמך זמן לספורט אתגרי עם ספרים שנראים לך 'גדולים עלייך'. מקסימום לא תביני.

פסיה ברכה מוסיפה את השיטה האהובה- לחזור שוב ושוב, ושוב. יש הבדל בין חוויה חד פעמית של לימוד ליכולת לשמור את המידע ולהשתמש בו בהמשך. לא כול דבר צריך לזכור לנצח, אבל אם יש דברים שחשובים לך תשקיעי בלימוד שקדני וחזרה פעם בכמה זמן (אפשר למשל רוטינה של פעם בחודש).

אם את מתכוונת להשאר רק שנה אחת, מעין מילכה אנטמן אומרת שכדאי לנצל את הזמן ל'למוד איך לומדים', למשל לבחור בשיעורים שמלמדים 'שיטה', ולאו דווקא רעיון או נושא.

אין כמו בקיאות | תמונה: giphy.com

תחשבי טוב יהיה טוב

נעמה חורי ממליצה לך לא להכנס ללחץ. אל תרגישי לא בסדר אם את לא מבינה בהתחלה, אם את לא מכירה את השמות והמונחים, אם הבדיחות יותר מידי גושניקיות ואת לא מבינה אם זה בכלל נחשב לחוש הומור. אם זה נמשך לאורך זמן מותר ואף רצוי לשנות- את השיעור, את המערכת, את החברותא… גם לא חייבים להבין כול דבר, אפשר לשבת ולהנות מאווירה. אל תתעקשי להיות במקום שאת לא מוצאת בו עניין.

ולסיום

יש לך עוד זמן לחשוב על זה, אבל רחל אילון כוכבא מוסרת- אם טוב לך, תשארי! עוד שנה לפה ולשם לא תשנה הרבה, ואפשר להסביר להורים הלחוצים שהאוניברסיטאות לא יחליטו לפשוט את הרגל בדיוק בשנה הזו.

מצאנו עוד טיפים מעולים בעמוד וידויים של ביינישים/מדרשיסטיות ומכיניסטים/מכיניסטיות– כתבי לעצמך ציטטות שאהבת ונתנו לך השראה; סמני את הדברים כך שתוכלי לחזור ולמצוא אותם שוב בין כול הסיכומים; אל תתחייבי להרבה חברותות בהתחלה אלא תתחילי בקטן ולאט תגבירי, העיקר שלא תבטיחו אחת לשנייה סתם, אכזבה יכולה להיות כמו כדור שלג; תזכרי ששנה זו יחידת זמן מוגבלת, וכנראה לא תספיקי את כול מה שרצית. המלצה שלנו- להכין בתחילת שנה רשימה [לא סגורה] של שאיפות ומטרות, וכול כמה חודשים תוכלי לפתוח ולעשות חושבים. ללמוד לפני כול חג, מהכיוון שאת אוהבת- מחשבה, הלכה, חסידות, וכו'.

יש עוד עצות נהדרות אצל סימה יצחקי ועדי-שרה פלס, אבל תשקיעו קצת. אנחנו לא יכולים לעשות את כל העבודה בשבילכן, ולסיום הכי חשוב לזכור ש"יישרפו דברי תורה ואל יינתנו לנשים" סתםםםםםםםםםם, הינה מאמר יפה של הרב חיים נבון בנושא.

32
מוקצה | פחות
פחות
5

חולים על מוקצה? תעשו פה לייק>

מה רצית לומר?